AYAM MASAK REMPAH


Salam ptg ahad....

Wah dah makan sume ek..tersandar tu nampaknya...aku gak yang baru lepas lunch...mana taknya sowang 2 ari ni..jadi jadual makan pun ikut suka suki lah kan hu hu...arini g merket lewat skit..jadi aku belilah apa yang tinggal..tulah,orang g merket pagi2 yang aku g lewat pasal..padan muka...tapi takpa sib baik ada lagi lauk wajib hubby aku..AYAM..so dah lama gak aku tak masak lauk ni..actually ni masakan peberet family hubby dan aku belajar masak lauk ni pun kat ibu mertuaku..mekasih mak...so layan dulu ah...

Bahan-bahannya :
Ayam - kerat 12
santan cair - 1 mangkuk
santan pekat - dari sebijik kelapa ( aku guna pati kelapa yang jual kat pasar tu )
Asam gelugur - 2 keping

A
6 ulas bawang merah kecil - Hiris agak halus macam nak buat bawang goreng
6 ulas bawang putih - hiris gak
1 inci halia - hiris halus
4 batang serai - hiris halus
5 Helai daun limau purut - hiris halus

B
1 sudu serbuk lada hitam
2 sudu serbuk jintan manis
1 sudu besar serbuk ketumbar
2 sudu serbuk cili
2 sudu jintan putih
2 sudu cili boh ( aku blender sndirik je )
2 sudu rempah kari 
1/2 inci belacan
3 sudu makan kerisik ( masuk setelah lauk menggelegak )
garam sesedap rasa

Cara-caranya :

1. Masukkan bahan A dan B dalam mangkuk..dan ramas / gaul dengan tangan hingga sebati




2. Masukkan ayam dalam kuali dan bubuh bahan yang telah kita gaul mesra tadi





3. Masukkan santan cair dan kacau hingga mesra...biar ia menggelegak dan agak kering sikit







4. Masukkan santai pekat , kacau sekejap..pastu masukkan asam gelugur dan perasakan dengan garam kalau tak cukup rasa...biarkan ia menggelegak perlahankan api , masukkan daun limau purut yang dihiris nipis  dan kacau selalu supaya cantik kuahnya...nak tambah kentang pun blih...




5. Siap dimasak dan sedap makan ngan nasi putih panas2....ha ha arini aku makan nasi banjir la plak..kuah lbih..ayam takda pun takpa..sbb kuah pun dah cukup perisa






0 ulasan:

Post a Comment

 
Copyright © Kerulls | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in