Udang Masak Lemak Cili Padi Original Negeri Sembilan



Assalammualaikum..Salam Jumaat penuh barokah..ok harini nak share resepi Udang Masak Lemak Cili Padi Negeri 9 style ..resepi bonda saya yang diwarisi turun temurun tanpa apa-apa penderhakaan..bukan tak boleh derhaka..cumanya kalau nak dapat rasa yang asli dan rasa macam uwan dan nenek kita masak..keaslian resepinya perlulah dipelihara..takut kalau banyak penambahan bahan.. rasanya sudah tidak asli lagi..

Bahan-bahan 

10 ekor udang harimau ( potong misai dan buang urat belakang dan basuh bersih2 )

20 tangkai cili padi kampung ( kalau guna cili akar atau cili padi siam yang bersaiz besar tu lebihkan 10 tangkai lagi sbb jenis2 cili yang begitu pedasnya tak terasa sangat berbanding cili padi kampung )
1 inci kunyit hidup 
(tambah air hingga agak tenggelam bahan diatas dan blender sekali hingga hancur )

Ihsan Google ( Cili Padi / Cili Api kampung )

1 kg pati santan
2 keping asam gelugur / asam keping
garam

Sayuran yang sesuai digandingkan bersama masak lemak ni selalunya kacang panjang , terung pipit atau pun daun kunyit yang disia-siat

Cara-cara :
 ok lagi satu org negeri sembilan suka masak gulai lemak ni dalam kuali atau kawah ( kalau kenduri besar2 lah )..senang nak tengok dan kacau..lepas masak baru salin dalam periuk

1. Panaskan kuali dan masukkan terus bahan yang kita dah blender tadi..ok masa ni memang agak kritikal sikit sebab wap pedas dari cili api tadi akan keluar..so kena tahan sikit..but jangan risau..mula2 je..tapi lepas airnya hampir kering dan cili api tu dah masak ok lah..
2. Lepas tu boleh masukkan udang galah yang kita dah bersihkan tadi dan gaul mesra dengan bahan tadi , terus masukkan santan berserta garam sekali ( ini petua supaya santan tak pecah minyak ) dan gaul rata..api jangan besar sangat ye..gunakan api yang sederhana..
3. Pastikan ia sentiasa dikacau supaya kuah yang terhasil cantik..lepastu masukkan asam keping tadi dan kacau selalu ...bila tengok kuah tu dan cantik dan pekat bolehlah masukkan kacang panjang..biarkan sebentar dan tutup api..sebab kita taknak kacang panjang tu lecur..( yang gambar kat atas tu nampak kacangnya agak layu sebab itu gambar lauk yang telah dipanaskan kali kedua..hhu hu sebab yang mula2 masak tak sempat nak snap )

( ok .. kalau ikut teknik yg saya bagi ni in sya ALLAH jadi masak lemak n9 style tu..resepi memang semua boleh dapat..but teknik tu yang kena tahu..jadi kalau tak jadi jangan salahkan resepi..sebab selalunya at the end teknik masak tu yang kena diperbaiki..)






0 ulasan:

Post a Comment

 
Copyright © Kerulls | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in