Gulai Lemak Cili Padi Tulang Dan Daging ( Iftar 22 )


Assalammualaikum
Wah dah gantung langsir baru nampak...kuih-kuih pun dah tersusun cantik je dalam balang tu..dah ready nampaknya kengkawan..almaklumlah lagi seminggu je kita akan menyambut Aidilfitri...walau begitu fadhilat Ramadhan jangan diabaikan..tibanya syawal maka beredarlah ramadhan..moga ada lagi kesempatan kita menemui ramadhan sekali lagi...
Menu diatas tu adalah juadah berbuka malam tadi...selera betul makan lauk cenggini dengan nasi panas..takyah lauk lain dah..ngadap dia ni je makan tak sedar bertambah...sahur pun belasah lagi..tu yang sakit perut tu mana taknya podehhh..tapi sodappp wooo aku makan tulang..hubby makan daging sebab dia tak bapa suka tulang..aku plak berhantu kalau jumpa tulang mesti rembat sekilo...aku bedal sorang..

Bahan-bahan :
Tulang dan Daging batang pinang ( basuh dan rebus hingga empuk )
15 Biji Cili Padi ( Blender )
1 inci kunyit hidup ( Blender..kalau takda pakai serbuk kunyit pun boleh..1 sudu besar )
1 mangkuk santan cair ( dari satu biji kelapa )
1/2 mangkuk santan pekat ( dari satu biji kelapa )
2 keping asam gelugur
Garam ( ikut selera nak masin or biasa-biasa )
1 sudu teh serbuk Cukup Rasa Maggi
5 biji terung telunjuk ( belah dua )

Cara-cara :
1. Rebus daging dan tulang hingga empuk dan toskan air rebusan tadi..ambik 2 cawan je..lebihan air rebusan yang lain tu boleh lah buang..
2. Blend cili padi dan kunyit dengan satu cawan air hingga lumat...
3. Masukkan daging dan tulang tadi dalam kuali..( aku suka guna kuali sbb senang nak kacau ) dan curahkan cili padi yang telah diblend tadi serta masukkan santan cair..hidupkan api dan masukkan garam..
4. Biarkan menggelegak dan kuah agak kering dari tadi...masukkan santan pekat dan kacau supaya tak pecah minyak...masukkan asam gelugur dan serbuk cukup rasa...kacau lagi..biarkan ia menggelegak dan masukkan terung telunjuk...masak hingga terung empuk dan kuah agak pekat...tutup api




2 ulasan:

  1. memang nmpk sedap!! dah lame tak mkn.nk try la =)

    ReplyDelete
  2. salam Khumaera...
    akak memang suka pedas...pedas2 baru syok makan..

    ReplyDelete

 
Copyright © Kerulls | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in