Rendang Maman

Assalammualaikum...

Selamat t/hari n still dalam mood raya lagi rasanya...hmm n3 aku kali ni nak bercerita skit pasal masakan Rendang maman yang aku ada story kat n3 aku terdahulu...mungkin ada yang pernah rasa dan mgkin jugak ada yang tak kenal atau pun tak tahu...so meh le aku citer skit...tapi mana yang dah tahu..( anggaplah ini perkongsian info )..

So the story is...

Lauk Rendang maman ni femes kat area negeri 9...tetapi daerah yang paling aktif dan terkenal dengan kesedapan dan penanam terbesar daun maman ni adalah daerah GEMENCHEH ( kg aku lah tu )..tak caya blih search kat google...( kalau takut aku auta lah )...sebut je maman ingat gemencheh...sebut gemencheh ingat maman ( hu hu promo kg lg ) tapi ini hakikat beb...

So inilah Pokok Maman
*********
*******
*****
****
**
*


hmm gambar ni pun aku cilok kat fotopages orang lain sebab tak smpat nak amik gbr lain ( i'm sorry...takpa perkongsian ilmu)....

Bila citer camana nak masak plak...bila tgk mak aku masak macam senang tapi kena guna teknik yang betul lah....memula siang (cakap orang moncheh la )ataupun kita amik daun n pucuk yang berbunga putih tu...tinggalkan batang yang keras tu...kalau amik sumernya pahitlah...dah lepas tu basuh n tos siap2...tapi kalau blum nak masak lagi lepas siang daun maman tu..terus bungkus ngan surat kabar tahn terus masuk peti ais jangan basuh...nanti dia lecur...dah nak masak baru basuh n tos...habis bab menyiang daun maman...

pastu baru lih masak....masak maman ni cuma guna cili padi , kunyit hidup , garam , asam keping n santan kelapa yang cukup..than terpulanglah kita nak gaulkan dengan apa ayam blih...daging blih..n ikan bilis pun blih...tapi paling best rendang maman ngan ayam kg....

1. Mak aku ajar memula sekali masukkan cili padi yang telah diblend hancur dengan kunyit hidup dan garam dan ayam kampung...sbb mak aku masak dalam kawah...bagi gelegak dan cili padi tu sampai masak...tapi kalau pakai ayam biasa masukkan lambat skit...( takut hancur )...dah kering skit dan ayam tu macam nampak agak kecut...masukkan santan.....pastu bila tgk santan dah agak pekat masukkan asam keping...than maman n biarkan kejap sampai dia kecut skit...jangan kacau2 nanti dia akan jadi pahit...( itulah rahsianya maman tak pahit ) dan juga santan yang cukup...pastu kacau skit2 jangan over..kecikkan api dan biarkan rendang maman tadi pecah minyak dan pekat....warnanya akan bertukar menjadi hijau gelap dan berminyak...
Paling sodap makan dengan nasi panas2..pergh sedap beb...
tapi kalau nak lagi clear...g lah tgk kat blog ni http://dwenujang.blogspot.com...mmg boleh fahamnya...ni yang sempat aku amik kat blog tuh..bukan ciplak yer...cuma mengkongsi resepi...


Resepi Kebanggan orang N9




5 ulasan:

  1. org moncheh ke..hubby sy org sana..mmg mar mentua den suko msk lauk nih..mmg sodap..

    ReplyDelete
  2. Salam,

    Saya pernah cuba buat tapi pahit ya amat, baru mask boleh makan tapi lepas tu pahit macam makan hempedu bumi. Tak tahu apasal pait sangat. Ada petua ke?

    ReplyDelete
  3. potuo bagi hilang pahit. sonang yo....kalau sokilo maman, lotak duo kilo santan..., kalau duo kilo maman, lotak ompek kilo santan...., santan kono cukup....

    ReplyDelete
  4. Ya btul..pandai ah bluesman..orang moncheh ko? he he he he

    ReplyDelete
  5. ROndang maman ni kono lotak asam koping...xdo asam koping....lg pait dr hompodu....

    ReplyDelete

 
Copyright © Kerulls | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in