Aku dan bekas sia @ mangkuk tingkat

Bila tengok bakul sia lama2 ni..ingat kenangan aku kecik2 dulu..selalu ikut nenek aku g kenduri dan nenek aku tak lupa ngan bakul sia yang diisi beras untuk diberi kepada tuan rumah..walaupun kuantiti beras tu tak bapa banyak , tapi bayangkan kalau sume yang datang kenduri tu sume bawak beras..sikit-sikit lama2 jadi bukit tuh...semangat orang dulu2 bantu membantu memang tebal...tak macam sekarang ( sndiri mau ingatlahkan )....walaupun bakul sia ni dah susah nak jumpa...tapi masih ada benda lain yang hampir sama dengan fungsi bakul sia..kira sepupu sepapatlah....

Ha inilah mangkuk tingkat yang sedara ngan bakul sia..walaupun dah diupgradekan kegunaannya iaitu boleh jadi bekas bekalan ke pjbt ( akulah tu bekalkan hubby makan tengahari )..ia tetap ada kesamaan..menggambarkan rasa kasih sayang , nilai kekeluargaan dan kenangan yang ada pada tradisi itu sendiri....sentimental value yang kuat iaitu kenangan bersama Uwan ( nenek aku )

1 ulasan:

  1. KERULL: Dh lama x tgk bakul sia cam gitu.....

    p/s: slm kenal.....best dpt kenal blogger dr perak juga ni....

    ReplyDelete

 
Copyright © Kerulls | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in