DADAR BERKUAH



Assalammualaikum..selamat petang semua..aku tak balik lagi ni..tengah tunggu pak supir aka incik suami datang jemput..almaklumlah rajin takmo drive sendiri..hu hu
Hmm arini nak perkenalkan satu menu yang sesuai dijadikan juadah minum petang ketika kedinginan seperti sekarang ni..perak memang hujan semedang bila petang ari..alhamdulillah,takdalah gersang dan tak cukup bekalan air..
Menu ni aku jumpa masa aku pergi beraya rumah bakal besan mak..mula-mula rasa macam roti jala tapi bila dah lama-lama ada rasa lempeng cicah kari..tapi macam mee kari plak ada sayur , cili potong dan daun bawang..hmmm so aku pun trylah korek resepi dari bakal besan mak aku ni..( terima kasih makcik sbb sudi bagi resepi ni ) dan ada juga yang aku olah..tang kuah kari tu aku olah jadi version aku..mintak maaf makcik saya derhaka sikit resepi ni..sebab saya suka bab tambah menambah bahan ni..hu hu
ok jom tengok resepinya :

Bahan-bahan untuk dadar : ( untuk 5 orang makan )
3 cawan tepung gandum
1 biji telur gred A
air ( agak-agak ..bab ni fail nak bg tau sbb aku main belasah janji jadi )
1/2 sudu teh serbuk kunyit
2 sudu besar minyak masak
1/2 sudu teh garam 
( semua ni aku masuk dalam food prosessor dan blend hingga sebati..kalau terlalu pekat boleh tambah air sedikit demi sedikit hingga dapat tektur macam nak buat kuih dadar tu )

Cara-caranya :
1. panaskan kuali leper atau guna pan yang tak melekat tu..letak minyak sikit dan dadar bancuhan tadi..biar ia betul2 masak..pastu angkat dan terus gulung..kemudian potong serong..dan ulangi proses ni sampai habis..

Bahan-bahan untuk kuah kari :
1/2 ekor ayam ( potong kecil-kecil )
1 peket rempah tumis empat sekawan
5 biji bawang kecil**
3 ulas bawang putih **
1/2 inchi halia muda**
10 tangkai cili kering**
1/2 cawan santan pekat
2 cawan air
3 sudu besar jus asam jawa
5 sudu besar rempah kari
1/2 sudu teh serbuk lada hitam
2 biji kentang ( potong kiub )
1 tangkai daun kari
3 sudu besar minyak untuk menumis
garam dan serbuk cukup rasa Maggi
( kisar semua bahan yang bertanda ** sehingga lumat )

Cara-caranya :
1. Panaskan minyak dan tumis rempah empat sekawan dan daun kari , masukkan bahan yang telah dikisar tadi beserta serbuk lada hitam dan goreng hingga garing
2. Bancuh serbuk kari dengan air dan masukkan sekali..kacau hingga sebati , masukkan ayam dengan kentang dan gaul hingga sebati dengan rempah tadi..
3. Masukkan 2 cawan air dan biar ia menggelagak..kemudian masukkan santan dan jus asam jawa.perasakan dengan garam dan biar ia menggelegak..

Cara nak makan Dadar Berkuah ni..senang je , macam makan mee kari..eksesorinya pun serupa macam eksesori mee kari..nak tahu sedap ke tak kena cuba..boleh outer resepi ni ikut kesesuian tekak kita..no hal..ok selamat mencuba ye..


2 ulasan:

  1. oooo... namanya dadar berkuah ye, alahai jakunnya saya he heheheh. Tq for sharing darling!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Same2 k.amie..saya pun muka2 rasa dan tgk resepi ni mcm menarik je..bika dah test sedap plak..samelh kak amie kita ni jakun jugak,.ha ha

      Delete

 
Copyright © Kerulls | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in