Sup Campak-campak

Assalammualaikum...

Dari malam tadi nak upload n3 ni tak lepas2,maklumlah broadband aku ni yang paling basic...tak laju..so kena tunggu siang skit baru laju berdesup peginya...Aku sebenornya tengah diet..jadi kurang makan nasi...oleh it aku cubalah makan benda lain selain nasi...maka termasaklah Sup Campak2 ni...tak taulah sedap ke tak..tapi tekak aku layan je......


Apa yang nak dicampak :
2 ulas bawang putih ( hentak kan aja / tumbuk )
lada hitam ( ikut suka hati nak pedas ke tak )
garam 
serbuk pati ayam Maggi ( 1/2 sudu teh aja,jgn banyak2 )
cendawan shitake
monkey ear fungus ( tgk gambar ) ada dijual kering dan basah , kalau kering rendam dulu ngan air panas
udang / sotong / ayam ( option )
kacang panjang ( option )
tomato 
Air untuk di didih kan

Cara campak :
Didihkan air dalam periuk / kuali
masukkan bawang putih , lada hitam , garam , serbuk pati ayam
biarkan mendidihkan sekejap
lepas tu masukkan cendawan dan fungus tu
masak hingga cendawan dan fungus tu lembut
lepas tu baru masukkan sotong / ayam / udang 
masukkan tomato dan kacang panjang
rasa skit untuk kompom ikut selera than siap.....tutuplah api tu

Boleh makan ngan nasi , bihun n apa juga yang kita rasa sedap...aku makan ngan bihun je

 ear monkey fungus / fungus telinga kera 
( ini yang basah )



 ini yang kering
( basuh dulu than rendam ngan air panas n biarkan sampai kembang )

0 ulasan:

Post a Comment

 
Copyright © Kerulls | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in