Bukan susah pun kalau dah tahu...

Assalammualaikum n very gud murning...

Alkisahnya aku pg pasar malam aritu..terpandanglah plak satu stall jual Dim Sum halal..bila sebut halal apalagi mestilah aku teruja nak try,salah satu sebabnya bukan senang nak jumpa dim sum yang halal dan yang dijual oleh orang kita..than bila sebut orang kita tu ingatkan ikhlaslah menjual...( persepsi positif aku yang pertama kali )..so aku pun orderlah tanpa bertanyakan harga terlebih dahulu.."kak 3 biji dimsum , kejap g saya ambik".." ok dik dalam 10 minit lagi datang ye"..aku pun sambunglah meround..pastu aku datang balik kat stall tu ...aku pun tanya " bapa kak ".." RM 3.50 dik "...aku pun terkulat2 lah membayar..yelah dah siap takan aku kata taknak plak..dalam hati aku berkata2 mahalnya..sebijik dim sum ni harga dia RM 1.25 lah lbih kurang...pergh seketul besar ibu jari je...so maknanya bila kita susah nak dapat jumpa makanan yang halal..harga mahal pun kita sanggup beli..itu kalau kes terpaksa..macam kes aku ni..just nak try je...so persepsi aku tu tak bapa btullah..ingat sebijik 50 sen ke...tapi baru aku sedar dunia sekarang sumenya memerlukan RM....disebabkan kegeraman itu..aku telah membuat dim sum aku sendiri...just beli je wrapping dia kat Tesco..than isinya buat sendiri..puas hati aku...dapat makan kenyang2 hu hu...

ini bukan aku yang buat..ini aku cilok kat google...nak bg tgk bentuk yang ada dipasaranlah kiranya ni

ha...yang ini baru aku punya..bentuk macam bunga tulip..hasil kerjatangan aku..modal tak sampi RM 10 hinggit pun,tapi puas hati dapat dalam 30 ketui...hu hu..( tapi yang ni aku tak goreng lagi...masih mentah )

pakai kulit yang jenama inilah...halal ye..sbb aku dah telek cop halal tu..bukan palsu...

intinya :
isi ayam
udang
lada sulah
bawang besar ( cincang )
bawang putih ( cincang )
lada hitam
garam skit
kicap cair skit
kicap pekat skit
daun bawang ( hiris halus )
sos tiram skit

cara-caranya :
Gaul sume bahan diatas
perap jap dalam peti ais
keluarkan kulit gyoza pastry tu , pastu bubuh air keliling pastry tu supaya senang lekat
masukkan intinya ditengah2 pastu lipat macam nak buat karipap tu ( jadikan separa bulatan )
pastu temukan hujung kiri dan kanan dan keluarkan sedikit hingan ia bebentuk macam bunga..
tapi yang pasti korang bilh buat apa pun bentuk yang korang suka..
pastu blihlah goreng , kukus , ataupun rebus..sume nya blih..ikut tekak masing2..aku suka goreng..

2 ulasan:

  1. tak aci laa guna kulit dr tesco..klu boleh nak resepi kulit dim sum tu..

    ReplyDelete
  2. ha ha ..bukan tak pernah try buat kulit dia ..ada resepinya..tapi tak jadi..itu yang tak moh tunjuk tu..pakai yang ini lawa je jadinya..hu hu

    ReplyDelete

 
Copyright © Kerulls | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in