Sambal Boyan


Sambal Boyan


Sup Ikan Merah

Ini menu makan tengahari tadi merangkap makan malam...hu hu aku memang rajin pasal tu aku masak sekali banyak...( malas sebenarnya hik hik ) , kenapa mak aku panggil sambal boyan aku pun tak tahu..ayah aku suka sambal ni sebab dia keturunan boyan dan yang aku tahu memang sedap makan ngan sup ikan..hu hu layan wei...senang dan ringkas je cara pembuatannya , itu yang aku suka buat....senang hidup wei...

Bahan-bahan :
10 tangkai cili kering ( basuh dan toskan )
4 ulas bawang putih
5 ulas bawang merah
segenggam ikan bilis
jus asam jawa
garam
1/2 kiub ayam maggi

Cara-caranya :
1. Panaskan minyak , goreng garing ikan bilis dan toskan , pastu goreng cili kering dah garing angkat dan toskan , pastu barulah goreng bawang merah ngan bawang putih....goreng sampai layu pastu angkat dan toskan...
2. Masukkan semua bahan yang kita dah goreng tadi dalam blender , pastu masukkan jus asam jawa , kiub ayam dan garam ( kalau kurang masin boleh tambah kemudian )...pastu tambah air masak sedikit bagi memudahkan proses memblender...
3. Blender semua tu sampai hancur...siap untuk dihidangkan...

5 ulasan:

  1. sambal boyan???...first time dgr...tgk mcm sambil ikan bilis tapi cara masak lain erk...
    h

    ReplyDelete
  2. Tulah..ini memang sambal peberet kami adik beradik..goreng je semuanya..pastu baru blender..he he rasanya pun berbeza dari sambal ikan bilis yang biasa tu...sedap makan dengan bubur nasi jugak...

    ReplyDelete
  3. assalam kerull, saya 1st time dgr nama sambal tu...nampak sedap...sup ikan tu menarik...suka hirup kuah tu slurppp..hehe

    ReplyDelete
  4. wah,..mesti sedap sambal boyan tu yer... nanti boleh la cuba, selalu buat guna cili merah jer..nanti kita try test cuba guna cili kering plak

    ReplyDelete
  5. 1st time akak dengar tentang sambal ni. makan lak dengan sup memang le terangkat

    ReplyDelete

 
Copyright © Kerulls | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in