Ikan Pekasam Lenggong


Assalammualaikum...waktu sekarang hampir menunjukkan pukul 11.15 pagi ( ketika aku mengupdate n3 ni )..mesti tengah bz para isteri-isteri dan ibu-ibu berperang didapur untuk menyiapkan juadah makan tengahari..dengan pertanyaaan tengah masak apa tu ( baca dengan ayat ala-ala DJ Sinar FM..Abby Fana)...ha ha ha saja je intro skema ni...tajuk yang sebenarnya nak cerita tentang keenakkan ikan pekasam made from Lenggong , Perak ...sudah semestinya diperbuat dari Ikan Loma Sungai Kuala Rui...
Rasanya memang berbeza dari ikan pekasam yang lain..sebab aku dah try banyak jenis...tapi yang dari Lenggong atau dari Gerik ni memang lain rasanya...ikan yang segar...tak berapa masin dan yang penting beras yang digunakan untuk menyalut ikan pekasam ni garing dan sedap bila digoreng garing ( ikan pekasan yang pernah aku try..beras dia rasa masam dan memang tak best baunya )...kalau nak diikutkan ikan apa pun boleh buat pekasam tetapi yang paling sedap ialah Ikan Loma...


Inilah Ikan Loma dari Sungai Kuala Rui ( Ihsan Mr Google )


So inilah makanan tengahari aku Ikan Pekasam Lenggong...goreng bawang besar , lada kering / cili padi ...pastu taburlah atas ikan pekasam yang dah digoreng garing tadi....sedap dinikmati bersama Masak Lomak Cili Padi...dan nasi panas..terangkat...

3 ulasan:

  1. ikan pekasammm..adehh menjejes air liur tengok ikan pekasam neh..huhuhuh

    ReplyDelete
  2. hu hu aku pun bukan lih nampak ikan pekasam ni...apa lagik aku capailah 2 3 bungkus...memang terbaik wokkkk..

    ReplyDelete
  3. Trliur aku..rse nk p bli Pekasam angah dkt RnR perah gerik mmg terbaik

    ReplyDelete

 
Copyright © Kerulls | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in