Bihun Goreng Seafood


Menu pagi tadi..sarapan dipagi ahad yang agak berat sebab hubby g main kete kecik dia tu , jadi nak alas perut sampai tengahari..so hubby requestlah Bihun goreng seafood ni...hubby memang suka udang n sotong...cuma aku je yang kureng skit...selalunya sume udang ngan sotong aku pungut bagi hubby..aku makan sayur..bagus gak untuk diet kesihatan aku ni..ok pepehal layanzzz je ok...

Bahan-bahannya :

1/2 Paket Bihun - Rendam semalaman ngan air sejuk
3 ulas bawang putih - tumbuk ngan lesung
3 ulas bawang kecik - tumbuk ngan lesung
3 sudu besar Cili Paste/cili boh - saya blender sndiri
serbuk ayam manggi / kiub - satu sudu teh / setengah kiub tu je
2 sudu sos tiram
1/2 sudu teh garam - ikut selera masing2..aku tak letak banyak coz dah ada sos tiram..masin gak sos tiram ni
udang - ikut nak meriah ke tak meriah
sotong - sama gak ikut suka
taugeh - ikut suka aku..
Sawi - kalau ada sawi bunga kuning yang kecil2 tu lg sedap...kira option lih guna apa2 sayur yg ada dlm ais box tu ( he he )

Cara-cara memasaknya ( version aku ) : 

Masukkan bawang putih n bawang merah yang dah kita tumbuk tadi...tunggu sampai wangi dan garing...than masukkan cili paste..biarkan ia terbit minyak ...kacau selalu takut hangus

Pastu masukkan seafood kita tadi ( udang dan sotong ) ...masukkan sos tiram...tumis hingga masak dan sebati....kalau suka kering takyah tambah air sbb sotong tu akan menyumbangkan air / stok yang manis original...kalau suka basah boleh tambah air dalam setengan cawan...than tambah serbuk perasa..biar perencah kita tu mendidih kejap..

Toskan bihun yang kita rendam tadi...masukkan terus kedalam kuali dan kacau rata supaya bihun tadi sebati dengan perencah..pastu terus masukkan sawi..( saya tak suka sawi tu layu sangat tu pasal masukkan lambat skit )...terpulang selera masing2..kalau suka layu masukkan sawi sebelum masuk bihun..

Kacau rata hingga bihun tu lembut dan tidak liat...kecilkan api dan masukkan taugeh...balik-balikkan..dan sedia untuk dinikmati....

0 ulasan:

Post a Comment

 
Copyright © Kerulls | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in