Lunch Time...

Ha..bila tak hupdate..tak hupdate langsung...bila dah hupdate..berasap laptop aku ni...banyak yang tertangguh nak du uploadkan kat rumahtangga blog aku ni..so itu yang tak lih stop tu...whatever...aku baru lepas masak lauk untuk lunch..lauk paling sonang nak masak..aku rasalah...asam pedas ikan tenggiri...sumber resepi...mak aku...


Bahan-bahan :

Ikan Tenggiri ( 6 ketul )
5 ulas bawang putih - tumbuk
6 ulas bawang merah kecik - tumbuk
1 inci Halia - tumbuk
1 inci kunyit hidup - tumbuk
5 sudu besar cili paste - dah siap blender
daun kesum
Tomato belah 4
1/2 cawan air asam jawa
1 mangkuk besar air 
1/2  sudu teh garam
1/2 sudu teh serbuk ayam maggi

Cara-caranya :

1. Tumis semua bahan yang kita tumbuk tadi.. sampai garing...masukkan cili paste dan tumis hingga garing

2. Masukkan ikan tenggiri dan biar sebati sekejap dengan bumbunya ( perencah )....Pastu terus masukkan air
    jawa than kacau rata...

3. Masukkan air biasa tadi...perasakan dengan garam dan serbuk ayam maggi ( option ) kalau taknak letak
    takpa....biarkan mendidih...masukkan daun kesum...than masukkan tomato...tutup api dan siap dinikmati.

0 ulasan:

Post a Comment

 
Copyright © Kerulls | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in