Kuew Teow Goreng Pedas

Almaklumlah aku tgh diet nasi...option yang aku ada cuma menda yang panjang dan lebar-lebar ni...ada yang panggil kue teow dan selalu aku g kopitiam depa panggil horfun...tak taulah mana satu yang btul tapi rupanya sorope aje ( serupa )..dan bahannya sume ku belasah yang ada dalam ais box sakti aku tu...hu hu jadilah untuk makan sendiri kan..apa ada kisah..bedal ajelah minah oiiii........


Seafood horfun with egg tofu


Bahan -bahan :
hor fun / kuew teow ( setengah kampit je )
2 ulas bawang putih - tumbuk
3 ulas bawang kecik - tumbuk
3 biji cili padi - tumbuk
1 sudu sos tiram
1 sudu kicap manis
1 sudu kicap pekat
2 sudu cili boh
sikit garam
sikit serbuk ayam maggi ( option..lih ganti ngan gula sikit )
5 / 6 ekor udang ( buang kulit /tak buang pun takpa )
isi ayam
1 tiub egg tofu ( hancurkan skit )
kubis madu
taugeh
tomato ( untuk hiasan )

cara-caranya :
1. Tumis sumer bahan yang kita dah tumbuk hingga garing , pastu masukkan cili boh...
2. Pastu masukkan udang , ayam dan egg tofu...masukkan air setengah cawan
3. Biar sekejap dan masukkan sos tiram . kicap manis , kicap pekat , garam dan serbuk ayam maggi...biar gelegak skit..
4. Masukkan hor fun / kuew teow dan gaul rata..terus masukkan kubis dan gaul rata lagi
5. Bila tengok kuew teow / hor fun tu dah lembut dan mesra ngan sedara mara dia dalam tu..baru masukkan taugeh...gaul rata than matikan api
6. Hidangkan panas2 dengan hirisan tomato dan bawang goreng...perah asam limau pun best

goreng cam biasa cuma aku tak letak telur dan aku gantikan dengan egg tofu ( telur gak tuh )

0 ulasan:

Post a Comment

 
Copyright © Kerulls | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in