Coklat Kurma Badam dan Walnut

Ini Kacang walnut dan badam sahaja

Assalammualaikum..n selamat pagi....
Ini projek cik bedah malam tadi...berpeluh membuatnya..first time lah katakan....Homemade chocolate..huwaa macam tak percaya aku berjaya buat....selama ni tinjau dapur orang tengok macam2 jenis cekelat..geram jer aku nengok...so apalagi aku geledahlah dapur otai-otai ni...jumpa kat umah K.Hana Kanazawa....yang resepi asalnya dari Chef terkenal K. Hanieliza...thanks sume ye...tapi cari acuan coklat tak jumpa..geramnya aku tu yang aku buat dalam cup kecik ni...dan aku ubahsuai sikit inti dalamnya by request oleh seorang rakan kerja yang nak kurma salut coklat....so layan dulu ye....

Bahan-bahan :
10 biji Kurma Madu Yusof Tayyob - Buang biji
300 Gram Cooking Chocolate Van Houtten
50 Gram Cocoa Butter
Kacang Walnut - Panggang
Kacang Badam - Panggang
Acuan Coklat / Cup kerta kecik

Cara-caranya :
1. Buah Kurma yang sudah dibuang biji tadi masukkan kacang walnut dan badam ditengah2nya dah tekan supaya kurma tadi terbentuk ikut bentuk asal...lebihan kacang tadi boleh susun dalam cup kertas
2. Double boiler cooking chocolate , cocoa butter sampai cair..jgn terlalu lama nanti keras..cukup bila nampak coklat tu cair dan berkilat...( aku tgk kat pek Cooking Chocolate tulah )
3. Pastu tutup api , celup kurma tadi dan masukkan dalam cup kertas , manakala kekacang tadi plak curah je coklat tu terus dalam cup kertas tadi....biarkan sejuk...kalau pakai acuan masukkan terus kekacang tu dalam acuan dan curahkan coklat...ratakan dan biar sejuk...bila dah keras boleh keluarkan macam keluarkan ice cube..kalau pakai cup kertas cam aku...biar je coklat tu keras dalam tu....


Yang ini Coklat Kurma Badam dan walnut

Dapat 1 dulang ni....ish menjejes..bini sapalah yang buat ni...


2 ulasan:

  1. wah..coklat dia nmpak pekat sgt..yummy2..msti sedap kan..

    ReplyDelete
  2. Salam eija..ni first time buat..ropenya agak selekeh skit..tapi member kata sedap..hi hi percubaan yang berjaya jugeklah....

    ReplyDelete

 
Copyright © Kerulls | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in