Akar Teratai..


Hmm gambar ni aku ciplak kat Google melalui googling images..bukannya apa , just nak shares 1 resepi yang tak sempat nak aku snap sebab masa tu aku blum ada blog lagi...menu ni adalah salah satu usaha aku untuk mencuba perubatan tradisional dalam usaha untuk hamil...walaupun blum ada rezeki...tapi pengalaman makan akar teratai ni amatlah adventure...mengikut orang cina..akar teratai ni simbol kesuburan so itulah sebab musababnya elok diamalkan makan akar teratai ni...salah satu menu yang senang..buat sup ayam..than letak akar teratai yang siap dibersihkan dan dipotong2...


( ihsan en. Google )
Bagi yang tak pernah rasa..akar teratai ni rasanya lemak2..rangup macam makan lobak..tapi tawar..tu yang bila letak dalam sup kita kena tambah lada hitam skit...bagi ada rasa..



( ihsan dari en. Google )

Goreng pun boleh..tapi kena ada bahan sampinganlah macam daging ke..udang ke...boleh di buat2 macam2 yang penting kita berani untuk mencuba..dan yang pastinya halal...

Goreng macam kentang goreng pun blih..buh je perasa apa kita nak...

 yang ni version goreng macam goreng sayur

Dan yang paling senang g GOOGLE je..senang gile..macam2 style masak ada..janji kita berani merasa..hu hu 

4 ulasan:

  1. salam kerull...oooo...baru hari ni kita tau macam mana nk masak akar teratai tu. Kat pasaraya mmg banyak jual kan, tp yg selalu beli tentulah orang cina. Sedap ker? nanti leh ler cuba. Tapi idak ler utk kesuburan, sbb kita dh tutup kilang..hehehe...

    ReplyDelete
  2. Salam Noorma..takdalah untuk kesuburan..yang untuk subur tu resepi lain ha ha ha...tapi serius beb..mmg oklah kalau nak try..rasanya taklah teruk mana pun..pada saya still boleh telan lagilah...alah ubah skitlah ikut tekak kita..

    ReplyDelete
  3. kerull..aku pun suka beli yg pelik2 ni..laki aku hangin aje dgn bini dia ni tawww..kekekek

    ReplyDelete
  4. salam CtNaemah...aku pun sama camtu gak..laki aku bukan blih terima selera pelik2 aku ni..itu yang kena buat lauk lain tu..geram aku..tapi laki nya pasal ikutkan jelah..ha ha ha ha...

    ReplyDelete

 
Copyright © Kerulls | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in