Nasi Ayam Express


Nasi Ayam ni menu makan malam ni...dah lama tak masak..sebab tak sempat memanjang , tapi arini dengan penuh keazaman aku masak gaklah..khas untuk hubby..resepi dari mak aku..inilah yang aku belajar masa mula2 masak nasi ayam..tak pernah tukar sbb hubby suka yang macam ni..yang pelik2 ni hubby aku kureng sikit...ha ha suka yang tradisional katanya..aku ikutkan aje..janji dia makan selera , aku pus hati...

Bahan-bahan :

Ayam - rebus dgn bawang putih , daun bawang bhgn paling bawah , daun sup bhgn paling bawah , halia muda yang diketuk dan garam

Untuk Nasi :
3 Pot Beras basmathi
Minyak untuk menumis
3 ulas bawang putih
2 ulas bawang besar
1 inci halia
( blender semuanya )
Garam
Air Rebusan ayam secukupnya

Cara-caranya :
1. Panaskan minyak dalam rice cooker , bila dah panas tumiskan sume bahan diatas....dan tumis hingga garing..
2. Masukkan beras dan gaul rata dengan bahan tumisan tadi..masukkan air rebusan ayam dan perasakan dengan garam...tutup periuk dan biarkan ia masak...dan buka hanya setelah nasi betul2 kering untuk mengekalkan kelembapannnya..

Untuk Ayam :
1. Ayam yang sudah direbus tadi angkat dan terus masukkan didalam air yang berais...biar sebentar , angkat dan tos....
2. Perap dengan sos tiran dan kicap pekat...Panaskan minyak dan goreng hingga agak keemasan...angkat dan toskan...
3. Potong salad , tomato dan timun , susun diatas pinggan , ambil ayam dan potong , pastu susun dalam pinggan...

Untuk Kuah Lada :
5 tangkai cili merah
10 tangkai cili padi
1 sudu cili kering kisar
4 ulas bawang putih
( blender hancur sumenya )
4 sudu besar gula pasir
1 sudu kicap pekat
1 sudu sos tiram
8 biji limau kasturi - amik jusnya

Cara-caranya :
1. Masukkan sume dalam periuk..dan tambah lagi air supaya cili masak dengan sekata...masukkan gula pasir . kicap pekat , sos tiram dan jus limau kasturi...dan perasakan dengan garam
2. Biarkan ia menggelegak dan kacau selalu supaya tak hangit...bila sudah agak pekat..bolehlah padamkan api...

Hmm ekspress lah pada aku ni sebab tak susah nak buat pun...bahannya aku rasa lebih kurang sama je dengan resepi nasi ayam yang lain...cume bila nak cepat aku belasahlah ikut cara aku..janji jadik...hu hu






0 ulasan:

Post a Comment

 
Copyright © Kerulls | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in