Gulai Ayam Daun Kunyit Dan Pucuk Ubi

Sebenarnya nak masak pakai burung puyuh..tapi carik2 kat pasar..dah habis plak..yelah orang g pasar kul 8..aku g pasar kul 10 pg..mana nak ada..so fon mak aku..dia kata pakai ayam pun blih..kalau ayam kg lagi best..mana nak amik kat taman aku ni ayam kg..so aku belasah jelah ayam bandar ni..juadah buka puasa hari ke-3..pastu rebus telur masin..ulam ngan timun..sodap gak..

Bahan-bahan :
Ayam / Puyuh / Daging Salai - pilih je mana suka ( aku pakai ayam )
10 tangkai cili padi - blender
1 inci kunyit hidup - blender
1 ikat pucuk ubi - racik halus
1 ikat daun kunyit - racik halus
1 biji santan kelapa
1 mangkuk santan cair
2 keping asam gelugur

Cara-caranya :
1. Masukkan ayam dalam kuali dan masukkan cili padi dan kunyit hidup yang telah diblender dan biarkan iar merenih dan cili masak..
2. Masukkan santan cair dan garam..kacau rata dan biarkan ia menggelegak...masukkan santan pekat dan perasakan dengan garam dan asam gelugur...
3. Bila kuahnya agak pekat..masukkan daun kunyit dan pucuk ubi yang telah diracik tadi...masak hingga daun2 tadi masak..tutup api dan sedia dinikmati...


4 ulasan:

  1. salam kerull,
    lauk ni boleh masuk list..akak bila pucuk ubi terus aje nak try..
    akak minta izin print , c& p kalau bila2 buat ya..thanks for sharing!..

    ReplyDelete
  2. usiihhh pertama kali ada menu gini harus di cuba...

    ReplyDelete
  3. Salam K.Ayu...apa salahnya...berkongsi resepi..ok je k.ayu...

    ReplyDelete
  4. Salam Lina..cubalah mana tahu kena ngan selera..he he he

    ReplyDelete

 
Copyright © Kerulls | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in