Projek baik punya....

Assalammulaikum...huh sedar2 dari tdo terus semangat nak buat kukis@biskut raya..lama dah ngidam nak buat tapi tak bapa rajin..pikir2 cuti lama ni..baik buat benda berpekdah dari aku terus lena diulit intan...selain mengkukis...terajin lah yang amat..jahit manik kat baju kurung nak buah aku ni..walaupun baru 6 bulan..aku redah je jahit manik baju kuruung raya dia ni...anak buah pompuan sorang bolehlah sakan maniknya..hu hu walaupun maklong dia ni kerastangan tapi bolehlah he he...hm  takan tak buka kot...buka tapi menunya nasik lemak je ..so takyah letak lah ek..hu hu

Biskut Almond London

Resepinya aku amik kat buku biskut koleksi mak aku...simple gile..
250 butter
3 1/2 cawan tepung Rose
1 cawan gula halus
1 biji telur
1 sudu kecik asen vanila

Coklat :
2 bar coklat masakan
1 sudu cocoa butter ( nak ltak pun blih / tak ltak pun blih )
100 gram badam - panggang
100 gram badam cincang - panggang

Cara-caranya :

1. Pukul butter ngan gula sampai kembang...masukkan telur dan esen vanilla...pukul lagi
2. Masukkan tepung rose sikit2 sampai habis...gaul rata...
3. Pastu amik bentuklah nak buat bentuk apa pun bulat bolih lonjong blih...aku buat bntuk lonjong je..jangan gentel besor sangat sbb nanti dia naik gebu masa bakar..besor sangat plak nanti..tak cantik..gentel sederhana dan sumbat badam dalamnya...
3. Pastu bakar dalam suhu 180 c hingga kekuningan..angkat dan sejukkan...
4. Dah habis bakar semua adunan..cairkan coklat guna kaedah double boiller hingga cair..masukkan skit cocoa butter..bila dah berkilat coklat tu...tutup api dan angkat sekali dua2 periuk tu supaya dapat mengekalkan kecairan coklat tu dan tak beku masa proses penyalutan nanti...( style aku lah )
5. Aku nak senang..takyah celup pun biskut tu..aku terus masukkan dalam paper cup yang aku dah siap susun..aku curahkan colat..dan taburkan badam cincang..siap...sejukkan kejap than masuk balang...


2 ulasan:

  1. Salam kerull, wah da stat wat sekut ghaye..boleh kite dtg beraye nnt :)
    mehla dtg gopeng..

    ReplyDelete
  2. Salam Seri..wah tahun ni balik perak ye raya...kita raya balik melaka n negeri 9 lah...klau raya perak lih jumpa kan..

    ReplyDelete

 
Copyright © Kerulls | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in